כשאפיון האתר נעשה בצורה לא טובה, לא מרגישים את ההשפעה של זה מיד.
עיצוב האתר יכול להיות מעולה ומרשים והוא יסתיר טוב טוב את הפרטץ׳ של האפיון. גם הפיתוח יהיה מעולה, האתר יהיה בנוי טוב, ייטען מהר, האנימציות והמעברים יהיו חלקים ויפים וגם מערכת ניהול התוכן תהיה טובה.
מתי נשים לב שהאתר היפה הזה, בעצם, מאופיין לא טוב? דקה לפני העליה לאוויר.
ואתם יודעים איזה באסה זה? בדקה ה-90 של הפרויקט, אחרי שעבדנו כל כך קשה, עברנו מסע כל כך ארוך, שילמנו כל כך הרבה כסף (הלקוח) והשקענו כל כך הרבה זמן ואנרגיה (בונה האתר), קיבלנו החלטות, פתרנו חילוקי דעות – – –
ופתאום מישהו (לרוב מצד הלקוח) אומר: רגע, זה יפהפה אבל זה בעצם לא משרת אותנו נכון. חסר בזה X, ואין מקום ל-Y שהוא משמעותי מאד בפעילות שלנו, ובכלל איפה ייכנס Z, שבשנה הקרובה אמור להתפתח מאד ובאתר הוקצה לו מקום קטן ושולי?!
ואופס, זה נכון. מה עושים עכשיו.
ואז, אם אנחנו לא נחמדים, אז אנחנו מתחילים במסכת האשמות הדדית. ואם אנחנו אנשים בוגרים שיודעים לנהל סיטואציות, אז אנחנו יושבים על העניין ומציעים שינויים מהירים באתר שיתנו מענה לנקודות שעלו. ואם הצד השני גם הוא אדם בוגר שיודע לנהל סיטואציות – הוא מקבל את ההצעות, ואנחנו עושים את השינויים וההתאמות במהירות ומעלים את האתר לאוויר.
אבל זה בדיעבד.
ואולי הגולשים שיגלשו באתר לא יידעו שזה בדיעבד, אבל אנחנו יודעים.
יודעים שזה היה יכול להיות הרבה יותר טוב אם היינו מתכננים את זה מלכתחילה כמו שצריך.
וזה יושב עלינו ומבאס אותנו מאד.
אני פוגשת המון אנשים מבואסים שזה קרה להם. רוב הלקוחות שמגיעים אלי לאפיון, באים כי הם כבר עברו פעם אחת (לפחות) חוויה כזאת, והפעם הם רוצים את זה אחרת.
וזה מבאס אותי כי בוני אתרים *כן* עושים אפיון. אני מכירה המון בוני אתרים, וכולם עושים אפיון בתחילת כל פרויקט הקמת אתר שהם מבצעים.
אז למה זה קורה?
למה שוב ושוב פרויקטים מגיעים לסיום ומגלים שהאפיון היה חסר?
אחרי המון פרויקטים שעברו דרכי, והמון בוני אתרים ובעלי אתרים שאני עובדת איתם, אני חושבת – ואני אומרת את זה בזהירות ולא בנחרצות – אני חושבת שהרבה מהאשמה נובעת מהמיתוסים.
יש כמה מיתוסים בעולם חוויית המשתמש.
מיתוסים שמשום מה נתקעו בתודעה של הרבה אנשים שעוסקים בדיגיטל – בין אם הם נותני שירותים ובין אם הם לקוחות, והפכו לאמת מוחלטת.
המיתוסים האלו נשמעים מאד גדולים ומרשימים, ולכן כנראה הם גם נשמעים נכונים. והטרגדיה היא שהאפיון שרוב בוני האתרים עושים, מבוסס על המיתוסים האלו.
רגע, לא. הטרגדיה האמיתית היא שהמיתוסים האלה לא נכונים! כלומר ברובם יש גרעין כלשהו של אמת, שהרי אחרת הם לא היו נולדים, אבל להשתמש בהם as is – ברוב מוחץ של הפעמים זה שגוי.
איזה מיתוסים אתם שואלים?
בואו נתחיל מהאהוב עלי: ״הגולש מחליט תוך 3 שניות אם הוא נשאר באתר או עוזב. כך שיש לנו 3 שניות לשכנע אותו להשאר״.
אני קוראת לו ״מיתוס השניות״. אין לכם מושג כמה פעמים שמעתי אותו, ואין לכם מושג לכמה טעויות אפיוניות הוא מוביל.
ויש את אחיו, מיתוס הקליקים. הוא הולך ככה: ״כל דבר באתר צריך להיות זמין לגולש תוך 3 קליקים״.
וכן, גם הוא לא נכון, והוא מבלבל מאד את החשיבה האפיונית ומוביל לטעויות.
רגע נטע, באת לבאס?
זהו שלא.
באפריל 2023 עשיתי וובינר על המיתוסים השגויים הנפוצים בעולם האפיון וה-UX. הצגתי בו את המיתוסים השגויים, ומול כל מיתוס הצגתי את התפיסה האפיונית הנכונה, והדגמתי איך ליישם אותה.
קראתי לוובינר ״למה אפיון האתר מתנקם בי דקה לפני העליה לאוויר?״, כי המטרה שלי היתה לצמצם את הסיטואציות המבאסות האלה שתיארתי בתחילת הפוסט, ושיותר ויותר אתרים יגיעו לנקודת הסיום עם אפיון מצוין מלכתחילה.
במקור העברתי את הוובינר לבוני אתרים, שרוצים שהאתרים שיקימו יהיו מעולים ומדויקים וישיגו את המטרות שלהם בהצלחה. אבל גם כבעלי עסקים או ארגונים, שמתעניינים באפיון האתר שלכם – אני חושבת שתמצאו אותו כמועיל מאד.
אני שמה אותו כאן, צפיה נעימה 🙂
אחרי שפרסמתי את הפוסט הנ"ל בפייסבוק (כן, כל מה שאני כותבת כאן התחיל כפוסט בפייסבוק…), דיבר איתי חבר שמנהל מחלקת בניית אתרים באחת מחברות הדיגיטל, ואמר לי "תקשיבי, מה שכתבת בפוסט שלך – קורה אצלנו אחד לאחד!"
"איש המכירות שלנו – שסוגר עם הלקוחות את העסקאות – בעצם גם מאפיין את האתרים, ואז מעביר את האפיון לצוות ההקמה של האתר. עכשיו, הוא איש מכירות מעולה וגם האפיונים שלו ברורים מאד, אבל מה שקורה זה שכשהאתרים מגיעים לסיום ההקמה – שוב ושוב נדרשים שינויים שעולים לנו בעבודה כפולה וזמן מיותר. והתחושה שלי היא שהמפתח לפתרון של זה טמון באפיון."
ובכן, הסטודיו הזה הוא לא היחיד. בתחום בניית האתרים האפיון קשור בקשר הדוק לתהליך המכירה.
נכון, לא כל האפיון מתבצע בשלב המכירה, אבל חלק משמעותי ממנו כן.
ונכון, כישורי מכירה טובים לא קשורים לכישורי אפיון, ובוני אתרים רבים יודעים למכור היטב גם בלי לדעת לאפיין היטב.
אבל כאן, בחיבור הזה בין המכירה לאפיון, נוצר הכשל שמוביל למה שאותו חבר תיאר – השינויים גוזלי הזמן שעולים בסיום ההקמה.
ואנשי המכירות הם לא היחידים בחברות בניית אתרים שנוגעים באפיון.
הבאים בתור הם מנהלי הפרויקטים – אלו שנמצאים בקשר עם הלקוח לאורך כל הקמת האתר, ועם אנשי המקצוע – המעצבים, המתכנתים והאנשים הטכניים. אלו שצריכים לתאם ציפיות, לפתור בעיות לו"ז, ולדאוג שכל הפרויקט הזה יעלה לאוויר בהצלחה, בשביעות רצון וברווחיות.
אמנם רשמית מנהלי פרויקטים לא צריכים להיות מאפיינים, אבל בפועל – אם הם יודעים אפיון, סל הפתרונות שלהם הרבה יותר רחב ואפקטיבי.
מהסיבה הזאת כנראה פנו אלי בשבועות האחרונים שלושה בעלי סטודיואים לבניית אתרים, והתעניינו בקורס אפיון האתרים שלי עבור מנהלי פרויקטים עתידיים שלהם. אנחנו צריכים מנהלי פרויקטים שיודעים אפיון, הם אמרו לי, תעדכני אותנו כשיהיו לך בוגרים של הקורס, ואם גם תתני לנו המלצות זה יהיה מעולה.
ואחד מהם גם שוקל לקחת את הקורס עבור מנהלת פרויקטים חדשה שהוא בדיוק מכניס לסטודיו, שהיא מעולה בהרבה היבטים אבל אין לה ידע באפיון.
ואני שמחה לראות את התנועה הזאת קורית כי אני יודעת שהיא לוקחת את תעשיית בניית האתרים למקום טוב יותר, מקצועי יותר ורווחי יותר לשני הצדדים – בוני האתרים והלקוחות.
ואם עוד לא עשיתם את זה – אני ממליצה לצפות בוובינר שלי, כאן למעלה, על ניפוץ מיתוסים נפוצים על אפיון ו-UX.
כדי להפסיק לבסס את האפיונים שלנו על עקרונות שגויים כמו "אנשים היום לא קוראים טקסט" ו"הגולש צריך שנגיד לו מה לעשות", עקרונות שמובילים לטעויות אפיוניות קשות – ולהתחיל לבסס את האפיון על עקרונות אמיתיים, שאולי נשמעים פחות נוצצים ומרשימים אבל עבודה על פיהם לא רק תייצר אתרים טובים יוצר אלא גם תעזור לנו לשים קץ לאחד הכאבים הגדולים בתחום בניית האתרים – התיקונים המתישים בסוף הפרויקט.