פיצוח האפיון – אתרים שונים דורשים יכולות שונות

אני עובדת עכשיו על שני פרויקטים במקביל: אפיון אתר ההסתדרות הרפואית, ואפיון מיזם דיגיטלי בתחום גיוס תרומות.

זה שילוב שקורה הרבה. כי יש משהו משותף לאתרי ארגונים גדולים ולאתרי מיזמים דיגיטליים: האתרים שלהם לרוב גדולים ומורכבים, כאלו שההקמה שלהם גם יקרה יחסית, ולכן הם דורשים אפיון מקצועי.

אני מניחה שכל מאפיין מכיר היטב את שני סוגי האתרים האלה: ארגונים גדולים ומיזמים דיגיטליים.

ואני שמה לב שלמרות שיש הרבה דברים משותפים בתהליכי האפיון שלהם – יש משהו משמעותי ששונה: היכולת העיקרית שאותה אני מביאה לידי ביטוי בפיצוח של האפיון.

באתרי ארגונים גדולים זו היכולת לעשות סדר. שזה אולי נשמע פשוט אבל זה ממש לא. זו היכולת לעשות פירוק והרכבה מחדש של המבנה הארגוני.

באתרי מיזמים דיגיטליים זו היכולת לגבש בסיס יציב למיזם.

וזה עובד גם הפוך: כשאני עובדת עם ארגון גדול אני *לא* מנסה לעבוד על הבסיס שלו. אני מקבלת את הבסיס שהוא כמו שהוא ורק מנסה ללמוד אותו ולהבין אותו מכמה שיותר זוויות.

וכשאני עובדת עם מיזם דיגיטלי אני כמעט לא מפעילה את היכולת שלי לייצר סדר במבני ענק, כי… אין צורך. אין עדיין מבנה ענק, אנחנו רק בשלב הבסיס, וכל כך חשוב לנו שהבסיס הזה יהיה בר קיימא.

 

באתר ההסתדרות הרפואית, למשל –

ההסתדרות הרפואית עושה עשרות סוגי פעילויות ומציעה עשרות שירותים. באתר הנוכחי עשו את הפתרון הכי קל: הכניסו את כל הפעילויות והשירותים תחת לשונית אחת בשם ״פעילות״. למה לא? זה גם קל וגם נכון.

כשאני באתי, ניסיתי לחפש מאפיינים דומים בין שירותים וליצור מהם קבוצות. למשל, את השירותים שקשורים לתקשורת בין רופאים, הצעתי לקבץ יחד תחת מטריית ״קהילה״.

עבודת הפירוק והקיבוץ נעשית לא רק על בסיס מאפיינים דומים בין שירותים, אלא גם על בסיס השאלה החשובה – מה מעסיק את הלקוחות שלנו. מה מטריד אותם, מה מעניין אותם, מה מדליק אותם. ואגב זה עוד קטע שטוב בארגונים גדולים – יש להם הרבה דאטה ממנו אנחנו יכולים לחצוב את התשובות.

במילים אחרות, יכולת יצירת הסדר שלי באה מאד לידי ביטוי באפיון.

 

באתר המיזם הדיגיטלי העוסק בתרומות, המיקוד היה מאד שונה. בהתחלה העליתי את נושא המודל העסקי, כי אני לא מתחילה לאפיין מיזם בלי להבין את זה (אגב, במקרה הזה זה סיפור ממש יפה – אין מודל עסקי. זה מיזם שהוא כולו באופן טהור למען הקהילה. ותאמינו לי שמאד קשה לשכנע אותי שעשיה מסוימת היא ללא מניעים כלכליים, לא השתכנעתי בקלות. אבל כן, זה אדם מבוסס כלכלית, שחשב ברצינות על המורשת שהוא רוצה להשאיר בעולם, וגיבש את הכיוון הזה).

אחרי זה העליתי אתגרים מערכתיים מעולם העמותות, ודיברנו על איך זה יעבוד. ואז עברנו נקודה נקודה במיזם וגיבשנו אותה.

יכולת עשיית הסדר שלי לא באה כאן לידי ביטוי כמעט בכלל. לעומתה, היכולת שלי לגבש בסיס יציב למיזם היתה במלוא פעולתה.

עוד תכנים מעניינים בבלוג

אפיון והחיים עצמם

על אפיון ועל מוות

לפני כחצי שנה אפיינתי אתר לעמותה. סיימנו את האפיון, אבל הלקוחות לא התקדמו לשלב הקמת האתר. היה לי חבל, אבל זה קורה. לפעמים ארגונים עמוסים

דרך העבודה שלי

פותרת פלונטרים

לפני כמה ימים פנתה אלי מעצבת שמתמחה בסטארט-אפים. שכבר על זה היא מצאה חן בעיני – יש לי חיבה מיוחדת לנותני שירות שמתמחים בנישת לקוחות