עולם בניית האתרים הוא עולם נהדר.
הוא מלא באנשים נהדרים ומוכשרים, מלא יצירתיות והתפתחות תמידית, זה עולם דינמי ורענן שמשלב בתוכו תחומים נהדרים – עיצוב, שיווק, טכנולוגיה, תוכן, חוויית משתמש, פסיכולוגיה, עסקים ובעיקר – וזה הכי כיף – אנשים.
כשהפסקתי לבנות אתרים התחלתי לחשוב איך ואיפה אני יכולה להישאר בעולם הזה ולתת את החלק שלי, אבל בלי לעסוק בפועל בניהול תהליכי הקמת אתרים שמזה קצת התעייפתי.
וניסיתי לחזור למקור. למניע שלי.
מה בעצם היה המניע שהביא אותי לעולם בניית האתרים, לפני עשור בערך?
והמניע היה אפיון.
למדתי אפיון וחוויית משתמש בקורס הראשון שהיה בארץ לאפיון, ב-2010, אצל ליאור יאיר המדהים שאז היה עדיין חלק מנטקראפט.
ומאז התאהבתי באפיון. וליאור יאיר הפך מבחינתי למורה לחיים.
האפיון היה תמיד החלק שהכי אהבתי בתהליך ההקמה. אני אוהבת אפיון, אוהבת לשמוע סיפור של עסק ושל אנשים (זה תמיד הולך ביחד), לשאול מלא שאלות, ומהסיפור לגזור את האפיון הנכון לאתר.
ובחודשים האחרונים התחלתי לתת שירותי איפיון אתר, ותכנון תהליך הקמת אתר, לבעלי עסקים שנמצאים בדיוק לקראת תהליך בניית אתר.
זה התחיל מחברים שפנו אלי.
ולאט לאט הגיעו לקוחות שלא היכרתי קודם.
בהתחלה זה קרה בלי שפרסמתי. אנשים הכירו אותי מהתעשיה והגיעו.
ואהבתי את זה ממש.
ולאט לאט הבנתי שהתעשיה ממש זקוקה לזה.
ושהפרדת תהליך האפיון מתהליך הקמת האתר עושה טוב לכל המערכת.
שבעלי העסקים מרגישים הרבה יותר בטוחים לגשת לתהליך בניית אתר, אחרי שאנחנו עושים יחד אפיון לאתר שלהם. הרבה פחות תלויים במה שיגיד בונה האתר.
ושגם בוני האתרים שמחים לקבל פרויקטים חדשים אחרי שהם כבר עברו אפיון.
ולא לאט מתחדדת בי ההבנה שביצוע תהליך אפיון לפני הקמת האתר ובנפרד ממנה, יכול לצמצם את כמות החריקות שקיימת בעולם בניית האתרים.
"חריקות" אני קוראת לפרויקטים שמסתיימים בחוסר שביעות רצון, בתחושה שהאתר שנבנה לא נכון לעסק, בתחושה שלא בא לנו להעלות את האתר לאוויר, ולפעמים אפילו בהקמה מחדש של אתר שהרגע סיים בניה, כי בעל העסק מרגיש שהעבודה לא נעשתה בצורה נכונה.
אני מאמינה שכל בעל עסק שמע סביבו סיפורים על תהליכי בניית אתרים שהיו מעיקים, מבאסים ובעיקר לא מדויקים.
ואני חושבת שבוני האתרים ממש לא אשמים בזה. בוני האתרים ברובם המכריע הם אנשים מדהימים ומקצועיים.
זה קורה בגלל המקום שמוקדש לאפיון בתהליך המקובל בעולם בניית האתרים – שזה בערך רבע שעה במהלך פגישת הצעת המחיר, ועוד קצת זמן במהלך העיצוב (אחרי שהפרויקט כבר סגור ומוגדר). והתהליך הזה מחבל בפרויקט.
בוני האתרים לא אשמים, כי במהלך פגישת הצעת המחיר הפרויקט עדיין לא מובטח להם אז הם לא יכולים להשקיע באפיון כמו שצריך.
וגם חלק גדול מבוני האתרים לא הגיעו מעולם האפיון – הם הגיעו מעולם העיצוב, או הפיתוח, או השיווק הדיגיטלי ואת האפיון הם למדו על הדרך.
אבל אפיון זה תחום בפני עצמו. תחום מרתק, אגב.
דבר נוסף שעשיתי, זה לקחתי את תהליך האפיון שמקובל בפרויקטים גדולים, שהוא תהליך כבד וארוך ויקר, והתאמתי אותו לפרויקטים קטנים ובינוניים. כך שיהיה קל, מהיר וזול, ועדיין לא פחות איכותי ונותן לבעל העסק את כל האיכויות של אפיון טוב.
אז זהו…
אם אתם בעלי עסקים, או בעלי תפקידים באירגונים, ונמצאים לקראת תהליך בניית אתר, ואם אתם מתלבטים לגבי חשיבות של אפיון בלתי תלוי (כלומר כזה שלא נעשה ע"י בונה האתרים שיבנה את האתר), ושוקלים ליווי לקראת בניית אתר – אתם מאד מוזמנים לדבר איתי.
ואם אתם מתלבטים אם להשקיע עוד כסף בנוסף להוצאה על בניית האתר – זו התלבטות נכונה.
קודם כל – לא חייבים… יש גם פרויקטים רבים שמסתיימים בהצלחה ללא תהליך אפיון חיצוני.
אבל תהליך אפיון כזה יגדיל את הסיכויים שהפרויקט שלכם יצליח ולא יחרוק, וגם, חשוב לא פחות – אני יודעת לתכנן את האתר מראש בצורה שתצמצם עלויות הקמה, אז יכול להיות שהעלות תתקזז ואפילו תוציאו פחות בסופו של דבר.
אז בואו בשמחה.
וחוצמזה אני מרגישה שממש כיף לי לעסוק בעשיה חדשה, במיוחד כזאת שהיא לא ממש חדשה אלא חדשה בתוך מסגרת שאני מכירה ואוהבת… כיף לי לגבש את זה, להפוך את זה לשירות מסודר ולדעת שהדרך הולכת להיות מרתקת וכייפית.
בתמונה אני מצרפת אוסף של Wireframes שעשיתי (בתקופה שעוד עבדתי עם דף ועיפרון…). Wireframes זה אחד מתוצרי תהליך האפיון, לצד מסמך אפיון. ואנחנו משרטטים אותו יחד בפגישה (כלומר אני משרטטת בפועל תוך כדי שאנחנו מדברים ודנים מה נכון לפרויקט). וכן, הייתי משרטטת ידנית, עם דף ועיפרון ומחק ואהבתי את זה מאד. עד שהתקדמתי ללוח גרפי עם עט דיגיטלי, שגם זה סוג של דף ועיפרון, אבל בל נקדים את המאוחר.