אדריכלית של אתרים

כשאפיון האתר מוזיל את עלות הפיתוח

בדרך כלל כשאני מדברת על אפיון, אני מציגה אותו כמוצר פינוק. מוצר שהוא לא חובה – הרי אפשר ללכת לבונה אתרים שיעשה את האפיון בילד-אין עם בניית האתר.

מוצר שמי שבוחר בו מחליט במודע להשקיע עוד כסף, מעבר לתשלום לבונה האתרים – כדי לאפיין את האתר בצורה מעמיקה, פרטנית, ״חופרת״. בצורה שמאפשרת להגיע לאיכות שאי אפשר להגיע אליה במסגרת אפיון שנעשה תוך כדי בניית האתר.

זה גם גורם לי להעריך את הלקוחות שמגיעים אלי. כלקוחות שבחרו להשקיע עוד כסף כדי שהאתר שלהם יהיה טוב יותר.

אבל השבוע היה לי סיפור עם לקוח שקצת ערער על התפיסה הזאת. כי באפיון שעשינו יחד לאתר שלו, דווקא *חסכנו* בעלות הכוללת של הקמת האתר.

מדובר במועצה האיזורית נאות חובב, והם הגיעו אלי כדי לאפיין אתר למרכז המבקרים שמוקם במועצה.

מכירים את נאות חובב? זו איזור תעשיה ענק בדרום. ולמה הם קוראים לעצמם מועצה מקומית אם יש שם רק מפעלים ואף אחד לא גר שם? לא הבנתי בדיוק. אבל ככה יצא…

בקיצור הם מקימים מרכז מבקרים חדשני. עם כל מה שמרכזי מבקרים אוהבים לעשות – מיצגים חווייתיים, VR, תלת מימד, אינטראקטיביות, חדשנות טכנולוגית, וכמובן גם למידה ששזורה בעדינות בתוך כל הכיף הזה.

כשהם הגיעו אלי הם הגדירו שהם רוצים שתהיה באתר פונקציה הזמנת סיורים. נשמע הגיוני לגמרי.

אבל כשנכנסנו לעומק האפיון, לנבכי הפרטים של הסיורים, ולנבכי הפרטים של ניהול הבק-אופיס של המקום (כן, זה מה שאני עושה בשלב הראשון של האפיון – חופרת) – בשלב הזה הצעתי לשקול עוד אפשרויות של ניהול ההזמנות. מלבד הדרך שהם חשבו עליה מראש, של בחירת תאריך > כמות משתתפים > פרטים אישיים > תשלום.

הסיבה שהצעתי אפשרויות נוספות היא – גם שראינו שיש מורכבות בסוגים שונים של סיורים, וגם שלפי מה שהבנתי על אופן ניהול הבק-אופיס – הבנתי שעדיף אחרת.

אז שקלנו את האפשרויות, העלינו תרחישים שונים בכל אחת מהן, רשמנו מקרי קצה ובדקנו איך כל אחת מהאפשרויות מתמודדת איתן – ובסוף בחרנו שברוב הסיורים יהיו טפסי התעניינות בלבד, וההזמנה תושלם בתקשורת אנושית, ואילו כרטיסים לאירועים יוזמנו בתשלום רגיל. וסוג מסוים של סיורים יוזמן ככרטיס לאירוע.

רשמנו בפירוט את כל התהליכים ואופן הניהול שלהם.

והתוצאה הסופית היתה, שהגענו למפרט של אתר שהוא פשוט יותר מבחינה פונקציונלית מאשר האתר שהיה להם בראש. וכנגזרת מכך, כמובן גם זול יותר לפיתוח.

במילים אחרות – האפיון הוריד את עלויות הבניה של האתר.
וזאת תוך העלאת האיכות שלו.

מה שמגניב זה שבלי אפיון מעמיק, אי אפשר היה לעלות על זה בשלב הראשוני הזה. כלומר שאם הם היו הולכים ישירות לבונה אתרים, בלי אפיון מקדים – הוא היה מכין להם הצעת מחיר על פי מה שהם ביקשו, שגם נשמע הגיוני מאד, והם היו פשוט מקימים את האופציה הראשונה, הדיפולטיבית, וכנראה רק בסוף בסוף מבינים שהיה עדיף לעשות את זה פשוט יותר וזול יותר.

בקיצור, קלטתי שבעצם זה מערער על תפיסת הבסיס שלי – שאפיון הוא השקעה נוספת של כסף. אז מסתבר שלא תמיד.
הנה דוגמא בה אפיון טוב, גרם למחיר האתר לרדת!

עוד תכנים מעניינים בבלוג

סיפורי אפיון

כשאפיון האתר מוזיל את עלות הפיתוח

בדרך כלל כשאני מדברת על אפיון, אני מציגה אותו כמוצר פינוק. מוצר שהוא לא חובה – הרי אפשר ללכת לבונה אתרים שיעשה את האפיון בילד-אין