אפיון אתר לפרסונת "המיואש"

לפני כמה ימים שאלה אותי חברתי אפרת אייל מי הפרסונה של שירותי האפיון שאני נותנת.

פרסונה זה אפיון דמות. כלומר זו דרך לאפיין את הלקוחות שמגיעים אלי על ידי בניית דמויות שמייצגות אותם.

אז אמרתי לה שיש כמה.

ואחת הפרסונות זה ״המיואש״.

״המיואש״ זה הלקוח שמגיע אלי אחרי שעבר תהליך ארוך ומתיש על האתר שלו עם בונה אתר, או אפילו שניים, והם לא הצליחו לייצר את התוצאה שהוא רואה בעיני רוחו. והוא השקיע בזה המון אנרגיה ומשאבים כך שהוא ממש ממש מותש, וגם קצת מיואש. ואיכשהו הוא הבין שמה שהוא צריך עכשיו זה אפיון אתר, והגיע אלי. ואני עושה איתו את האפיון מההתחלה, בצורה מסודרת.

ויש משהו מעניין שחוזר על עצמו עם לקוחות מסוג ״המיואש״ – וזה שאני מסיימת את האפיון בתחושה *ממש* מרוממת. יותר מרוממת מאשר אפיונים עם לקוחות מפרסונות אחרות. אני מרגישה שוואלה, באמת-באמת-באמת עשיתי כאן משהו טוב.

ולמה אני כותבת את זה דווקא עכשיו? כי בדיוק סיימתי אפיון כזה.

הבחור, בעלים של עסק קטן שנותן שירותי ניהול לעמותות, הגיע אלי אחרי שהוא נמצא בקשר כבר חצי שנה עם בונת אתרים שבונה לו אתר לעסק, וזה לא עובד. לא מתקדם. משהו תקוע. הוא לא יודע למה. וזה לא שבנות האתרים לא בסדר, היא דווקא בסדר גמור. והוא מתוסכל ומותש, והוא דקה מלוותר לגמרי על אתר לעסק.

הוא הגיע אלי דרך אשתו, שהיא חברה שלי בפייסבוק, שנמאס לה לראות את בעלה מסתבך עם תהליך בניית האתר והיא פשוט שלחה אותו אלי. אני לא יודעת מה נטע עושה בדיוק, היא אמרה לו, אבל היא יכולה לפתור לך את זה.
התחלנו באפיון.

לדעתי כל אתר צריך להתחיל באפיון, גם האתר הכי קטן. אפיון טוב מבטיח אתר טוב.

האתגר באפיון הזה היה לפצח את חלוקת השירותים. הוא בא אלי עם רשימה של 12 שירותים שהוא נותן לעמותות, ואני רציתי שנחלק את השירותים לקטגוריות. ניסינו יחד כל מיני אפשרויות חלוקה, כשכל ניסיון מציף על פני השטח דברים מעניינים וחשובים שחשוב שיהיה להם ביטוי באתר, מה שדייק והעמיק מאד את האפיון שלנו.

אחרי המון שרטוטים ונסיונות וחפירות ודפים שקימטנו וזרקנו לפח (כן, אני אוהבת לשרטט ידנית על דפים) – הגענו לפיצוח. מצאנו את הדרך הכי נכונה לחלק את השירותים לקטגוריות וגם להציג את זה ויזואלית. איך יודעים שזו הדרך הכי נכונה? אמרתי ללקוח, המבחן הוא להסתכל על מפת השירותים מנקודת מבט של הלקוח הפוטנציאלי שלך. האם החלוקה הזאת עושה לו היגיון? היא עוזרת לו להתמקד בחיפוש שלו אחרי ספק שירות? עשינו כמה סימולציות וראינו שכן, סימן שזו החלוקה הנכונה.

אגב, לשני ״שירותי כניסה״ שהוא מציע לעמותות בתחילת הדרך, הוספתי לו מתנה. זה היה שירות שהוא נתן ״על הדרך״ בחינם, בלי לשים לב בכלל שזה שירות בעל ערך, ואני אמרתי לו וואו, זו חתיכת ערך וזה ממש לא מובן מאליו! בוא נגדיר את זה כמתנה שאתה נותן לעמותות חדשות שלוקחות את השירותים האלו.

אחרי שפיצחנו את חלוקת השירותים המשך האפיון זרם בקלות. תכנון התפריט הראשי, תכנון מבנה דף הבית, בחירת ויז׳ואל לבאנר הראשי לדף הבית (לדעתי אפיון הויז׳ואל שם הוא חלק מהאפיון, לא מהעיצוב), ואפיון הדפים הפנימיים.

משם תיכננו יחד את המשך העבודה. החלטנו שנשאיר בידי בונת האתרים הנוכחית את הבניה (לא היה נעים לו לעזוב אותה אחרי שהיא נתנה לו שירות מסור במשך חצי שנה, למרות שהיא לא הצליחה להגיע לתוצר), אבל החלטנו להכניס לתמונה מעצבת שתעצב את דף הבית על פי האפיון שהכנו, ואת העיצוב נמסור לבונת האתרים לבניה בלבד.

הכנתי להם רשימת תכנים לכתיבה, תיעדוף סדר התכנים, וגם הנחיות מדויקות (כאן פסקה אחת, כאן שתיים-שלוש פסקאות, כאן שורה עד שתיים). אגב, את התוכן לאתר תכתוב אשתו, חברת הפייסבוק שלי, שגם היא השתתפה בפגישה. אני חושבת שאם יש תחרות על מה זאת אהבה אמיתית, אז היא בהחלט מתחרה על אחד המקומות הראשונים. לכתוב תוכן שיווקי לאתר של בעלך זה ביטוי אהבה מרגש בעיני.

וזהו. הרגשתי איך האפיון הזה, תהליך קצר ומהיר, סידר להם בלאגן מתסכל של חצי שנה. וזה היה לי כיף ומספק מאד. לא בכל פרויקט אני מרגישה כזה סיפוק, זה בהחלט אחד הבונוסים של פרויקטים ללקוחות מהסוג המיואש.

עוד תכנים מעניינים בבלוג

מחשבות על אפיון

הנעה לפעולה – מיתוס מקודש?

יש איזה כותב תוכן שיווקי שאני עוקבת אחריו באינסטגרם. לרוב הוא מעלה תוכן טוב ומעניין, אבל אתמול הוא העלה פוסט שממש לא מצא חן בעיני.