אדריכלית של אתרים

אפיון אתר קידום

אתמול סיימתי פרויקט אפיון אתר עם קידום. האלה של הפסיכומטרי וההשלמת בגרויות, והאלה עם הסלוגן המעולה שאהבתי הרבה לפני שהתחלתי לעבוד איתם – לך תצטיין.

והיה כיף.
חבר׳ה רציניים שבאו לעבוד.
הרגשתי שמתוך העבודה איתם אני מבינה איך חברה נשארת מובילה כל כך הרבה שנים בשוק שהוא גם תחרותי מאד וגם פונה לקהל יעד צעיר, שלכאורה אמור לאהוב חידושים ולא קביעות ויציבות.
אבל פוסטים על שרידות של מותגים אתם יכולים לקרוא בעוד המון מקומות, ומן הסתם הם יהיו טובים יותר משלי, אז אני אחזור לנושא שאני טובה בו: אפיון האתר : )

נתחיל מזה שהמטרה שהצבנו בתחילת הפרויקט לא היתה ״לאפיין אתר טוב יותר מהנוכחי״, כי זה קל מידי. האתר הנוכחי של קידום ישן, בנוי טלאי על טלאי עד שכבר קשה לדעת מה היה האפיון המקורי שלו, וכנראה שגם האפיון המקורי לא היה משהו.
המטרה שהצבנו היתה ״לאפיין אתר שיעזור לחברה להמשיך להוביל בשוק התחרותי״, וזו כבר היתה מטרה ראויה. מטרה מאתגרת.

הצוות שעבד מולי מטעם קידום היה מעולה. שני, דקלה ונטע (נטע אחרת, לא אני…) היו רתומות ומחויבות לפרויקט, וגם נלהבות – שזה הכי כיף, אני ממש אוהבת לקוחות נלהבים וגם ממש יכולה לראות איך הנלהבות הזאת תורמת לאיכות התוצאה של העבודה המשותפת.

קצת על תהליך העבודה

בפגישות האפיון הראשונות שמעתי מהן באריכות על העשיה של קידום, בצורה פרטנית מאד, ומתוך כך פרסנו יחד את מפת העשיה של הארגון.
(אגב, עד לא מזמן הייתי קוראת לשלב הזה באפיון ״תחקיר״, ולאחרונה החלטתי לשנות אותו ל״מיפוי העשיה״).

בשלב השני גיבשנו את ארכיטקטורת המידע של האתר. אופן הביטוי העיקרי של ארכיטקטורת המידע הוא התפריט הראשי, ולכן השקענו בו מאד, ולצידו גיבשנו גם את אופני הביטוי הנוספים של הארכיטקטורה באתר.

על התפריט הראשי עבדנו כמו על יצירת אמנות. עבודה ארוכה עם המון שינויים בדרך, המון חשיבה מזוויות שונות והמון דיונים.
בא לי לתת כמה דוגמאות אני מעדיפה לשמור את זה לכשהאתר החדש יעלה לאוויר.

במקביל לתפריט הראשי הכנו רשימה של תכולת האתר, ולצידה רשימה של סוגי עמודים. פירטנו מה תהיה התכולה של כל דף (גם מבחינת מבנה וגם מבחינת תוכן), ושרטטנו wireframes לדפים המרכזיים.

מידי פעם צירפנו לדיונים את אשת ה-SEO שעובדת עם קידום, כדי לוודא שחוויית המשתמש וה-SEO ילכו יד ביד באתר ולא יתנגשו זה בזה.

ותקשיבו משהו יפה שקרה בסיום הפרויקט

בסיכום הראשוני שלנו סיכמנו שאני אעשה חפיפה עם חברת בניית האתרים שנבחרה לעצב ולבנות את האתר, ואסביר להם את האפיון כדי שלא יהיו דברים שיפלו בין הכסאות. הגיוני, נכון?

אבל בפגישה האחרונה, בה סיימנו את האפיון, אמרתי לצוות: תקשיבו, אתן מכירות את האפיון כל כך טוב, ומעורבות בו כל כך עמוק – שאתן לא צריכות אותי : ) אתן יכולות לעשות את הפגישה עם בוני האתרים בלעדיי, היא תהיה טובה לא פחות מאשר אם אהיה בה.

אמרתי את זה בביטחון כי הרגשתי שהן owners של האפיון לא פחות ממני. שהן היו כל כך מעורבות בו עד שהוא גם יצירה שלהן, והן יכולות להציג אותו בביטחון ובמקצועיות לא פחות ממני.

והן הנהנו בהסכמה. גם הן הרגישו כך.

ומאד שמחתי שהגענו למצב הזה, כי זה אחד מעקרונות העבודה שהכי חשובים לי:
כשלקוח מגיע אלי לאפיון, הפרויקט שלו הוא לא רכב שהוא מכניס אלי למוסך ובא לקחת אותו מוכן אחרי כמה ימים. לא.

הוא יותר כמו נכנס לסדנה פעילה, בה אנחנו מכניסים את הידיים יחד לחול, לשים אותו יחד, ומפסלים יחד את האתר החדש. הלקוח נכנס איתי לבוץ, מתלכלך, עובד קשה – ויוצר את היצירה *שלו*.

אני מרגישה שאני קצת הופכת את הלקוחות שלי למאפיינים בעצמם תוך כדי העבודה. מאפיינים של אתר אחד.

ולמרות שעם רוב הלקוחות אני עושה גם את הצעד הבא – כלומר מלווה את החיבור בין בונה האתרים לאפיון – במקרה של קידום הרגשתי שהצוות לקח את הקטע של ״להפוך למאפיינים בעצמם״ צעד אחד קדימה והם אפילו לא צריכים אותי בחפיפה.

איזה כיף.
איזה נחת

אני מאחלת לקידום שימשיכו לעשות טוב וימשיכו להוביל את ההכנה לפסיכומטרי בארץ.
וימשיכו להיות ארגון כל כך מתוק, ושבקרוב יעלו לאוויר את האתר החדש בהצלחה : )

 

********************

והנה הפוסט שכתבתי כשהאתר עלה לאוויר (והייתי מרוצה ממש!)

וכמובן – לינק לאתר המהמם!

עוד תכנים מעניינים בבלוג

סיפורי אפיון

כשאמרתי ללקוח "אין לי אמון בהצעה שלך"

לאחרונה אפיינתי אתר לחברת השקעות בוטיק, שמנהלת השקעות בזהב. אחרי שיחת מיפוי עשיה ראשונה עם הלקוח, חילקתי את המשקיעים הפוטנציאליים שלנו לשני סוגים: 1. אלו

דרך העבודה שלי

תהליך אפיון אתר (כמעט מלא) – לצפיה

אחרי שכתבתי המון מילים על מה זה בדיוק אפיון, הגיע הזמן פשוט להראות את זה. כמאמר הפתגם – סרטון אחד שווה אלף מילים. אז הקלטתי