אדריכלית של אתרים

אפיון אתר לפרסונת "היזם"

זוכרים שאני אוהבת לחלק את הלקוחות שלי לפי פרסונות? אז תום ווגנר הוא לקוח מסוג ״היזם״. ״היזם״ (או בשמה המלא ״היזם הדיגיטלי״) זו פרסונה חדשה שעדיין לא סיפרתי לכם עליה.

״היזם״ הוא בעצם איש עסקים דיגיטלי. הוא מתפרנס ממיזמים דיגיטליים, לרוב יותר ממיזם אחד. בשונה מבעל עסק, אין לו עסק ספציפי של שירותים או מוצרים בהם הוא מתמחה אלא הוא מקים מיזמים דיגיטליים בתחומים שונים, לפי שיקולים שלקוחים מניתוח מידע שאותו הוא אוסף ממקורות דיגיטליים שונים.

מבין היזמים הדיגיטליים (שזה עולם שלם ומרתק) אני בעיקר אוהבת את המנוסים. כאלה שמגיעים אלי אחרי שהם כבר הקימו כמה מיזמים, יודעים איך העסק הזה עובד וסיגלו צורת עבודה מקצועית. יש לי גם כבוד ליזמים שבתחילת הדרך, זה פשוט סגנון שונה.
תום הוא יזם כזה, מנוסה.

תום הגיע אלי עם מיזם מקסים: למכור שירות קיזוז זיהום אוויר באמצעות נטיעת עצים. הרעיון הוא כזה: בכל פעם שאנחנו צורכים חשמל, נוסעים ברכב או טסים במטוס – אנחנו מייצרים כמות מסוימת של פחמן דו חמצני שמזהמת את האוויר. עצים סופגים פחמן דו חמצני, ולכן אם ניטע עצים בכמות מסוימת (יש נוסחאות שמחשבות את זה) – נקזז את הפחמן הדו חמצני שיצרנו, כלומר נוריד את זיהום האוויר שיצרנו לאפס.

החיבור שלי לרעיון היה מיידי. התלהבתי ממנו כי הוא *משתלב* באורח החיים המערבי ולא *פוסל* אותו. בניגוד לגישת גרטה האימתנית הקוראת להפסיק לצרוך חשמל ודלק ולחזור לימי הביניים פחות או יותר – גישת הקיזוז מאפשרת לחיות חיים טכנולוגיים ונוחים ויחד עם זאת להיות אחראיים ולדאוג לעולם ירוק ונקי יותר.
ואני כמובן בעד חיים טכנולוגיים. עם כל הכבוד לטבע, אני אוהבת את החשמל והדלק שלי.

וכאן מגיע האתגר האפיוני: איך האתר יסביר לגולש מה זה קיזוז פחמן? איך נסביר לו את הקשר בין כמות העצים שננטע לבין כמות הקילומטרים שהוא נסע? איך נאפשר לו לבחור בצורה נוחה בין מחשבון מדויק לבין חבילת קיזוז מוכנה, בלי לבלבל אותו ולגרום לו להתייאש ולעזוב את האתר?

לתהליך הזה קוראים תכנון flow. ואת זה עשיתי באפיון המיזם המקסים הזה. וזה מרתק ואני אוהבת את זה מאד, גם את התהליך וגם את התוצאה.

המיזם, שאגב קוראים לו ״קרן העצים״, מציע עוד כמה מוצרים חמודים בתחום איכות הסביבה ונטיעת עצים, ובאפיון האתר התייחסנו גם אליהם כמובן. אבל האתגר העיקרי היה ה-flow של הקיזוז.

התוצר של האפיון זה שרטוטים של דפי האתר. אני משרטטת בעיפרון על דף. למרות שאת כל הדברים האחרים בחיי שאני צריכה לכתוב אני כותבת בכלים דיגיטליים, אפיונים אני אוהבת לעשות ידנית, עם עיפרון ומחק, מחדד וסלוטייפ ומספריים. (עריכה מינואר 2024: מאז הספקתי לעבור למסך גרפי עם עט דיגיטלי, שזו חוויה די דומה)

עכשיו האפיון עבר לעיצוב ופיתוח. לפי מה שהספקתי להכיר את תום, זה יקרה במהירות. מחכה לראות את האתר בנוי, כיף לראות אתרים שאפיינתי עולים לאוויר.

 

הערה מינואר 2024: המיזם בסוף לא יצא לפועל, והאתר לא עלה לאוויר.

עוד תכנים מעניינים בבלוג

סיפורי אפיון

תמ״א 38 או פינוי בינוי

״את ממליצה על תמ״א 38 או פינוי בינוי?״ את השאלה הזאת שאלה אותי לפני כמה ימים מנכ״לית של אירגון שמייצר ומפיץ תוכן בתחום מסוים, במהלך

דרך העבודה שלי

"חשיבה מפתית" בתהליך אפיון אתר

אחד ה-side effects הכייפים שיש לי מללמד את קורס האפיון שלי, זה שלפעמים השאלות של המשתתפות גורמות לי לשים לב לדברים שאני עושה בתהליכי אפיון

מחשבות על אפיון

מיתוסים שגויים באפיון אתרים ו-UX – חלק ב

איזה עוד מיתוסים שגויים קיימים ביחס לאפיון ו-UX? אחרי שבפוסט הקודם דיברנו על ״מיתוס השניות״ ו״מיתוס הקליקים״, בואו נדבר על מיתוס ״אבל אמאזון עושים ככה".